Uitverkocht


Twee dictaturen van de 20e eeuw, nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie, bepaalden dat twee componisten op hun tenen moesten lopen om als kunstenaars te kunnen bestaan ​​en hun ideeën in de muziek te kunnen weerspiegelen. Enerzijds was daar Dmitri Sjostakovitsj: de ene dag vermorzeld door Stalin na de première van Lady Macbeth, de volgende dag bekroond met een medaille voor het schrijven van het Pianokwintet. Hij leefde met angst, maar vond toch steeds manieren om zijn vrienden te helpen en om zijn pijn en frustratie te weerspiegelen in muziek. 

Aan de andere kant was daar Ernö Dohnanyi die zich aanpaste aan het regime en zich ertegen verzette door te weigeren leden van de Budapest Philharmonic te ontslaan op religieuze of raciale gronden. Hij ontbond uiteindelijk het hele orkest om dergelijke acties te vermijden. Nadat hij naar Oostenrijk was verhuisd, verliet Dohnanyi Europa en vond zijn Nieuwe Wereld en nieuwe thuis in Florida. Sjostakovitsj bleef in Europa, maar zijn muziek vond ook de poorten naar vrijheid.

Dmitri Sjostakovitsj (1906 – 1975) Pianokwintet in g kl.t. op.57 (1940) 
Prelude: Lento
Fugue: Adagio
Scherzo: Allegretto
Intermezzo: Lento
Finale: Allegretto


Bart van de Roer, piano
Frederieke Saeijs, viool
Wouter Vossen, viool
Georgy Kovalev, altviool
Maja Bogdanovic cello

Ernö Dohnanyi (1877 – 1960) Sextet in C gr.t. op.37 (1935)   

Nino Gvetadze, piano
Barnabás Kelemen, viool
Katalin Kokas, altviool
Harriet Krijgh, cello
Levan Tskhadadze, klarinet 
Hervé Joulain, hoorn

De Steinway & Sons concertvleugel wordt geleverd door Piano’s Maene Nederland.

Tijdens dit concert worden opnames gemaakt door NTR voor Radio 4.


Op kousenvoeten