Tickets

Het klassieke muziekrepertoire is rijk aan talloze meesterwerken; we spelen die werken over de hele wereld. Maar we voeren ook de werken uit die niet altijd in de smaak vielen bij de componisten zelf. Vaak vernietigden componisten de partituur van het stuk dat niet aan hun ideeën voldeed, maar soms verstopten ze die stukken om ze misschien later te gebruiken. De verhalen van die werken zijn vaak merkwaardig, omdat ze niet voor onze oren bedoeld waren, maar vandaag nemen deze werken een belangrijk deel van het kamermuziekrepertoire in.

Zo zouden we zonder de herontdekking van Alma Mahler het Pianokwartet van haar man niet hebben: dat was in de stapels papier weggestopt. En ondanks het grote succes van Ravels Bolero, was Ravel ervan overtuigd dat de meeste orkesten het werk niet zouden spelen en het als de minst interessante van zijn creaties zouden beschouwen. Het is ook moeilijk voor te stellen dat een meesterwerk als het Pianokwintet van Bartók bijna een halve eeuw verborgen is gebleven. De componist zelf vond dat hij tijdens het schrijven van dit vroege werk zijn stijl als componist nog niet had gevonden. Toch bleef het werk hem wel na aan het hart en voerde hij het na vele jaren van stilte alsnog uit. Soms vergissen zelfs de grootste talenten zich en onthult de tijd de schoonheid van een meesterwerk.

Gustav Mahler (1860 – 1911) – Pianokwartet in a kl.t. (1876)
Nicht zu schnell

Nino Gvetadze, piano
Frederieke Saeijs, viool
Meghan Cassidy, altviool
Nicholas Santangelo Schwartz, cello

Maurice Ravel (1875 – 1937) – Bolero voor vier handen (1928)

Nino Gvetadze, piano
Tamara Licheli, piano
Tatiana Koleva, slagwerk

Béla Bartók (1881 – 1945) – Pianokwintet in C gr.t. Sz.23 BB.33 DD.77 (1903/04)
Andante
Vivace. Scherzando
Adagio
Poco a poco più vivace


Tamara Licheli, piano
Daniel Rowland, viool
Alissa Margulis, viool
Dana Zemtsov, altviool
Julian Arp, cello

Tickets € 35 incl. een drankje voorafgaand aan het concert

Dit concert wordt opgenomen door de NTR voor NPO Radio 4 en op een later moment uitgezonden.


Niet voor jouw oren