Tickets

Vaak worden muziekcomposities dagboeken waarin je als componist je ziel kunt uitstorten zonder ook maar een woord te noemen. Dit was het geval bij Penderecki en Fauré in de twee werken die in dit concert te horen zijn.

Fauré werkte aan zijn eerste Pianokwartet, toen hij een relatie had met Marianne Viardot. De verloving duurde nog geen vier maanden,toen Marianne die verbrak tot groot verdriet van de componist. Het Adagio geeft ons meer dan een hint van Fauré's verdriet en vertelt ons alles over zijn persoonlijk verlies.

Penderecki's Strijkkwartet nr. 3 bleek een van zijn meest persoonlijke werken te zijn die hij ooit schreef. Het werk neemt ons mee naar zijn jeugd en roots. Penderecki noemde dit stuk zelf ‘een sentimentele reis’. Een klein motief, een zigeunerdeuntje, gespeeld op de viool door zijn vader, wordt obsessief en neemt, zoals Penderecki toegaf, bijna de controle over het hele stuk. Niet voor niets noemde hij dit werk Leaves from a unwritten diary. Misschien zijn de bladen van zijn dagboeken onbeschreven gelaten, omdat hij die herinneringen ergens anders plaatste: in zijn muziek.

Krzysztof Penderecki (1933 – 2020) – Strijkkwartet nr. 3 ’Leaves of an unwritten diary’ (2008)
Grave - Vivace - Poco meno vivace e scherzando -
Adagio. Notturno - Poco più mosso - Adagio -
Vivace - Pesante - Meno mosso - Vivace -
[Vivace] - Tranquillo - Ancora più tranquillo - Più lento

Meccore String Quartet:
Wojciech Koprowski, viool
Judyta Kluza, viool
Michał Bryła, altviool
Marcin Mączyński, cello

Gabriel Fauré (1845 – 1924) – Pianokwartet nr. 1 in c kl.t. op. 15 (1879)
Allegro molto moderato
Scherzo, Allegro vivo
Adagio
Allegro molto


Nino Gvetadze, piano
Alissa Margulis, viool
Meghan Cassidy, altviool
Julian Arp, cello

Tickets € 35


Dagboeken