Uitverkocht


Om een ​​verschil te maken, om helemaal opnieuw te beginnen, hebben we moed nodig. We kennen veel geweldige componisten, die prachtige muziek schreven, maar slechts enkelen maakten de grote stap om een ​​nieuwe bladzijde om te slaan en durfden de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Het programma Als je durft presenteert een selectie van die dappere personages en hun werken.

Zoals bijvoorbeeld Steve Reich. “Ik dacht ‘Wat als er een stroomstoring is tijdens een optreden, wat als alles uitvalt?’ Dat was het! EUREKA! Zo kreeg ik de inspiratie om Clapping music te schrijven," schrijft hij. Geïnspireerd door flamenco, creëerde de componist een strikte canon die hij omschreef als "Kort, krachtig en to the point".

Daarvoor had Cathy Berberian al het lef om elektronische geluiden te imiteren. En terwijl John Cage bewerkingen aan het maken was in het huis van Berio in Milaan, inspireerden die imitaties hem om een ​​stuk voor Cathy te schrijven waarin tien verschillende vocale stijlen werden gespecificeerd, gezongen in vijf verschillende talen. Een paar jaar later besloot Cathy Berberian om nog verder te gaan en de mogelijkheden van vocale techniek te ontdekken met behulp van stripboekgeluiden in haar Stripsody (zie afbeelding voor partituur).

Ondertussen creëerde de magiër van sonoriteiten Olivier Messiaen Appel Interstellaire als de microkosmos binnen de macrokosmos Des Canyons. Hij ging een stap verder en gebruikte geluiden die door middel van uitgebreide techniek waren gecreëerd om de nutteloosheid van de zoektocht van de mens naar de betekenis van de dood weer te geven.

Maar als we gewaagd en revolutionair zeggen, is de eerste naam die in ons opkomt natuurlijk Beethoven. Wat nog gewaagder klinkt, is zijn iconische vioolconcert op de piano uit te voeren. Het idee om het vioolconcert voor piano te herschrijven kreeg Beethoven van pianovirtuoos Muzio Clementi. De componist was erg enthousiast over de transcriptie en componeerde zelfs de cadensen voor de pianoversie, die hij bij het vioolconcert niet had geschreven. Het eerste deel wordt begeleid door de pauken - een unieke, gedurfde en originele toets!

Steve Reich (1936) Clapping music (1972)

Nino Gvetadze
Nino Jvania
Nicholas Santangelo Schwartz 
Marc Aixa Siurana

John Cage (1912 – 1992) Aria (1958)

Laetitia Gerards, sopraan 

Olivier Messiaen (1908 – 1992) Appel interstellaire uit ‘Des canyons aux étoiles’ (1974)

Hervé Joulain, hoorn

Cathy Berberian (1925 – 1983) Stripsody (1966)

Laetitia Gerards, sopraan 

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) Concerto op. 61a voor piano, strijkkwartet, contrabas en pauken (1807) 
Allegro ma non troppo
Larghetto
Rondo

Nino Gvetadze, piano
Wouter Vossen, viool
Frederieke Saeijs, viool 
Georgy Kovalev, altviool
Marc Vossen, cello
Nicholas Santangelo Schwartz, contrabas
Marc Aixa Siurana, pauken

De Steinway & Sons concertvleugel wordt geleverd door Piano’s Maene Nederland.


Als je durft