Nieuws | 22 mei 2019

Zes vragen aan gastprogrammeur Thomas Oliemans

Graag laten wij u kennis maken met onze gastprogrammeur Thomas Oliemans. Wij hebben hem enkele vragen voorgelegd om meer te weten te komen over zijn muzikale smaak, zijn achtergrond en de programmering voor ons festival.

Heeft u ook een vraag aan Thomas? Mail deze naar contact@delftmusicfestival.nl, abonneer u op onze nieuwsbrief en wie weet vindt u het antwoord in één van de komende nieuwsbrieven terug.

Zes vragen aan gastprogrammeur Thomas Oliemans

Bij veel musici ontstaat de voorliefde voor een instrument op jonge leeftijd. Hoe is dat bij jou gegaan? Wanneer heb jij je stem ontdekt?
‘Als zesjarige begon ik - na mijn lessen Algemene Muzikale Vorming - met vioolspelen. Toen mijn jongere broer oud genoeg was om ook met een instrument te beginnen, zagen mijn ouders het niet zitten om nog een keer door het niet eenvoudige proces van onbeholpen kindergekras op een viooltje heen te gaan en zo kwam er een piano in huis. Vanaf het moment dat de piano er was, heb ik er bijna doorlopend achter gezeten en begon toen vrijwel onmiddellijk met zingen en mezelf daarbij te begeleiden. Ik was een jaar of 11 en wilde Youp van ’t Hek, De Dijk, Harry Bannink, maar ook Jacques Brel en Sinatra zijn, of in elk geval nadoen. Op school zong ik op muziekavonden en daar was iedereen er eigenlijk zo verbluft door dat ik me realiseerde dat ik dat misschien wel eens voortaan de hele dag zou kunnen en mògen doen!’

Door wie ben jij beïnvloed als musicus? En heb je een ‘groot voorbeeld’ dat jou inspireert?
‘Die lijst is eigenlijk erg lang, sowieso de hierboven genoemde ‘lichtere’ artiesten, maar ik ben vanaf het begin ook erg beïnvloed door Gershwin, Bernstein, Ravel, Mahler en vrij snel Schubert en Verdi. Later kwamen hier Wagner en Strauss nog bij en dan ontdek je ineens Brahms en Debussy… er is teveel prachtigs!
Qua inspiratoren zijn dat echt wel de mensen van wie ik les heb gehad. Hoog bovenaan staan Dietrich Fischer-Dieskau en Robert Holl. Het is daarom extra bijzonder dat Robert Holl voor mij een stuk heeft gecomponeerd dat dit jaar tijdens het festival zijn wereldpremière beleeft.’

Je treedt op sinds 2002. Is jouw voorkeur voor het uit te voeren repertoire veranderd ten opzichte van de begintijd van je carrière?
‘Ik realiseer me steeds meer hoe belangrijk het voor me is om met het voortgaan van de jaren, de ontwikkelingen in mijn leven en het verloop van mijn carrière trouw te blijven en met regelmaat terug te komen naar hoe het voor mij allemaal begon. Door me steeds af te vragen wat me bijna onbewust zo onweerstaanbaar naar de muziek en de zang toe dreef en wat er voor zorgde dat het nu zo’n groot cruciaal en wezenlijk deel van mijzelf en mijn leven is. Van daaruit hou ik er erg van om me in zeer verschillend repertoire te bewegen, op het operapodium, met een orkest in klein verband of een groots opgezet iets: maar altijd verbonden met waarom ik eigenlijk wil en het nodig heb om te zingen!’

Welke muziek staat er in jouw favoriete Spotifylist? En waar / wanneer luister je daar naar?
'Ik heb geen vaste Spotifylist maar wel een aantal vaste ‘klanten’ die ik download. Opruimen doe ik bijna altijd met Götterdämmerung als begeleiding (hoe groter de troep des te meer aktes…). Tijdens het reizen luister ik vaak lichter spul: dat kan gaan van Michael Jackson via Bruno Mars naar veel Sinatra en ook de Braziliaanse zangeres Elis Regina. Bij langere vlieg- of treinreizen komen bijvoorbeeld Parsifal of Don Carlol angs. Kortom: ook hier geen eenduidig dieet.’

Je bent momenteel bezig met de samenstelling van de festival-programmering. Het thema van 2019 maken we binnenkort bekend. Hoe is het om rond een zelfgekozen thema te programmeren? Gaf het voldoende aanknopingspunten? Of misschien zelfs te veel en moest je kiezen?
‘Het is een enorme kans om te mogen programmeren op zo’n schaal en tegelijk een uitdaging. Om over een aantal dagen een muzikale (en dramatische) lijn neer te mogen zetten geeft heel veel mogelijkheden, maar soms gaan associaties zo snel dat het nog teveel is om binnen één festival te proppen. Het blijft een kwestie van balanceren, schuiven en afwegen en ik hoop dat het resultaat een spannende muzikale reis zal worden die het publiek zoveel mogelijk van begin tot eind zal willen meemaken!’

Waar verheug je je op deze zomer in Delft?
‘Door de planning van de repetities voor de concerten die ik zelf zal doen, zal het me jammer genoeg niet lukken om ook alles zelf te zien en dat vind ik erg jammer. Want erover nadenkend hoe ik een zo mooi en interessant mogelijk palet aan het publiek aan kan bieden, programmeer ik stiekem natuurlijk toch ook de concerten die ik zelfs het liefst zou willen horen en meemaken! Wat nu al erg inspirerend is, is het contact met en het enthousiasme van de musici die gehoor geven aan mijn uitnodiging om te komen. Ze zijn zonder uitzondering heel gemotiveerd en enthousiast om naar Delft (terug) te komen, te komen ontdekken en mee te denken hoe we deze editie zo mooi mogelijk vorm kunnen geven!’