Nieuws | 20 september 2018

Interview Liza Ferschtman

Waarom woon ik hier eigenlijk niet?
Wanneer Liza Ferschtman tijdens haar festival op de vroege ochtend door Delft loopt denkt zij regelmatig; “Waarom woon ik hier eigenlijk niet?’’. Haar ochtendwandelingen - de omgeving rondom de Oostpoort is favoriet - geven ruimte in haar hoofd. De Amsterdamse violiste en artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival is duidelijk geïnspireerd door Delft. Het thema van het festival Jij en ik is een ode aan de liefde in de muziek. Maar ook een liefdevol saluut aan Delft. “Het lijkt soms of onze concerten speciaal zijn gecomponeerd voor het feeërieke en romantische Delft’’, aldus Ferschtman.

Interview Liza Ferschtman

In de historische binnenstad van Delft vindt deze zomer voor de 22e keer het Delft Chamber Music Festival plaats. Liza Ferschtman nodigt de absolute wereldtop van de klassieke muziek uit om tien dagen lang samen met haar op zoek te gaan naar de liefde in de muziek. Te gast zijn onder anderen; het Doric String Quartet, pianist Aleksandar Madžar, cellist Julian Steckel en violiste Tianwa Yang. Het festival vindt plaats van 26 juli tot en met 5 augustus 2018.

Ferschtman is al 11 jaar artistiek leider van het festival, zij nam als 28-jarige het stokje over van haar collega Isabelle van Keulen. Het klikte direct tussen Ferschtman, Delft en de Delftenaren. Dat merkte zij vooral toen zij ook andere kunstgenres dan alleen klassieke muziek ging integreren in de programma’s zoals literatuur en dans. Het publiek reageerde bijvoorbeeld in 2016 heel enthousiast op de theatrale aanpak van Die sieben Tods van Brecht en Weill, gebracht met nieuwe teksten van o.a. Griet Op de Beeck. Ontroerd was Ferschtman in 2014 toen zanger en dirigent Bastiaan Witsenburg het voor elkaar kreeg het publiek in een prachtige canon te laten zingen. ‘’Dat is de kracht van Delft; de grote welwillendheid van het publiek, je maakt met elkaar het festival’’, volgens Ferschtman.

Het episch centrum van het Delft Chamber Music Festival is de Van der Mandelezaal. In deze prachtige zaal in Museum Prinsenhof Delft, met het glazen plafond dat een magnifiek uitzicht geeft op o.a. de Waalse Kerk, zit je als publiek bovenop de musici. En na afloop ontmoeten musici en publiek elkaar in de bar in de festivaltent op de Oude Delft. Festivals zoals het Delft Chamber Music Festival maken klassieke muziek toegankelijk. En dat is broodnodig want hele generaties zijn niet meer opgevoed met klassieke muziek door onder andere het afbrokkelende muziekonderwijs in afgelopen 20 jaar. ‘’Je ziet steeds minder piano’s in huizen’’, volgens Ferschtman.

Op de vraag wat je zeker niet moet missen tijdens het festival begint Ferschtman te lachen. ‘’Kom naar zoveel mogelijk!’’, roept zij. Later, iets serieuzer. ‘’Ik meen het serieus dat je pas een compleet beeld van het festival krijgt wanneer je naar veel concerten gaat. Ieder concert heeft een eigen verhaal dat weer aansluit bij het volgende concert, sowieso zou ik iedereen willen uitnodigen voor het gratis toegankelijke Dille & Kamille Marktconcert in de open lucht op vrijdagavond 27 juli”. Tijdens dit concert geeft Ferschtman samen met een aantal musici een voerproefje op het festival. Bovendien spelen de vijf virtuoze blazers van rietkwintet Calefax enkele muzikale pareltjes uit de 30-jarige geschiedenis van dit ensemble. ‘’Een ideale start voor het festival’’, volgens Ferschtman, ‘’Je kan lekker rondlopen en luisteren en eventueel een drankje nemen in één van de cafés rondom de Markt en je voorbereiden op het volgende concert dat je graag wil zien’’.

Tekst: Frank van der Schaar